تطبیق و بررسی غزل نیمایی، قصیده نیمایی آزاد در آیینه 3 شاعر معاصر، حسین منزوی، قیصر امین پور و مرتضی امیری اسفندقه
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمد رضا عظیمی
- استاد راهنما دره دادجو
- سال انتشار 1394
چکیده
بررسی شعر پارسی ، بدون شناختِ قالبهای آن امکان پذیر نبوده و نیست . چرا که انواع شعر ، همچون خشتهای به کار رفته در یک بنا ، پایه ای اساسی آن می باشد. در این رساله به دو قالب غزل و قصیده که از نخستین انواع شعر پارسی اند و در آغاز یکی بوده اند پرداخته شده است ، با توجّه و تأمّل بر انقلاب ادبی نیما یوشیج.نکت? نهایی در این رساله ، دگرگونی ساختار این دو قالب است با پذیرش انقلاب ادبی نیما و آنچه که او در آثار منظوم و منثور خویش یاد آور آن بوده است . در این پژوهش غزل و قصید? حسین منزوی مرتضی امیری اسفندقه با تکیه بر غزل وقصیده نیمایی و ویژگیهای آن بررسی شده است.از موضوعات دیگر این بررسی پرداختن به خود شعر نیمایی با نگاه به شعرهای نیمایی قیصر امین پور ، می باشد.از آنجا که این سه شاعر صاحب اثر در حوز? ادب پس از نیما ، در هر سه قالب غزل و قصیده و نیمایی نمون? هایی از آثار خویش را ارائه داده اند و در مورد این نمونه ها از هر سه شاعر، مقایسه نیز صورت گرفته است .البته سه شاعر مورد تحقیق هر کدام در یک حوزه از قالبهای مطروحه به درخششی رسیده اند که مورد نظر رساله است .به عنوان مثال درخششی که حسین منزوی در غزل داشته است در نیمایی نداشته است همچنان که فروغِ قصاید اسفندقه از غزلِ او چشمگیرتر است و قیصر امین پور که در شعر نیمایی درخشیده است اگرچه در غزل نیز فروغ داشته است. آنچه قابل ذکر است این نکته است که غزلِ منزوی نیمایی است. همچنانکه قصید? اسفندقه تلاش کرده است تا نیمایی باشد.شکستنِ حدود و ثغور قالب غزل و قصیده پس از نهضتِ ادبی نیما از جمله موارد مهّم این رساله است در کنارِ شناختِ قالب صحیح نیمایی .برای دریافت روشن تر موضوع شعر پس از نیما در این سه قالب که یکی از آن قوالب کاملاً تازه و نوین است ، از شعر هر شاعری نمونه ای ، پیش روی قرار گرفته است تا تفاوت غزل دیروز و امروز همچون قصید? کهن و نو ، به وضوح بیشتر دریافت شود.
منابع مشابه
بوطیقای غزل قیصر امین پور
قیصر امینپور، شاعر برجستۀ معاصر، علاوه بر شعر نو در غزل نیز تبحر وافی، و بیش از قالبهای سنتی دیگر، در غزلسرایی ید طولایی دارد. غزل او سادگی و صراحت خاصی دارد و هیچ تکلف و تصنع خاصی در آن دیده نمیشود. غزل او امتداد جریانی در ادب معاصر است که بدان «غزل نو» میگویند و بیشتر نزدیک به شعر نو یا نیمایی است. حال و هوای عمدۀ حاکم بر غزل او عبارتند از: بیان حدیث نَفْس، توصیف حالات درونی و شخصی و نیز ا...
متن کاملتاثیر شعر نو (نیمایی) بر غزل های حسین منزوی
حسین منزوی به عنوان یکی از حلقه های اصلی نوآوری در غزل معاصر فارسی، با بهره گیری از جریان شعر نو(نیمایی)، غزل خویش را از ساختار کهن غزل دور کرد و شکل تازه ای از غزل را ارائه داد. حسین منزوی در حوزه ها ی زبان، موسیقی، شکل، عاطفه، تخیل و اندیشه ی غزل دست به نوآوری هایی زده است.
بررسی زیبا شناختی غزل" گلوی شوق" قیصر امین پور
از میان تعاریف و بحثهای گوناگون در مورد زیبایی شناسی میتوان اصولی را استخراج و استنباط کرد و به ارزیابی یک اثر هنری پرداخت. این اصول عبارتند از: وحدت، تناسب، تعادل، نظم، حد معین و کمال. در مقالهی حاضر، به هدف نقد عملی زیبایی شناسی، غزل " گلوی شوق" از قیصر امین پور، به عنوان یکی از نمونه های عالی غزل معاصر، موردتجزیه وتحلیل قرار گرفتهاست. این بررسی حاکی از آن است که شاعر، عناصر مختلف زیبایی ...
متن کاملبررسی و تحلیل ساختار اشعار سپید و نیمایی حسین منزوی
حسین منزوی از شاعران معاصر است که به خاطر نوآوری های فراوانش در غزل و ایجاد قالبی تازه و امروزی برای آن، لقب پدر غزل معاصر ایران را گرفته است. او همچنین در شعر نو هم بدعت هایی تازه بنا نهاده که درخور توجّه است. منزوی در بیانِ شاعرانه، طرحی نو ایجاد کرد؛ زیرا حس کرده بود که آن ادبیات گران سنگ با طی زمان و اعصار، رفته رفته از شدّت تقلید و تکرار، با همه ی سرشاری اش، دیگر حرفی تازه برای گفتن ندارد؛ لذ...
15 صفحه اولپیام¬های جهانی شاعران معاصر: نیما یوشیج، قیصر امین¬پور
شعر معاصر از آغاز پیدایش، پیامآور ارزشهای تازهای برای انسان بوده است که بررسی این ارزشها، ما را به چشماندازهای تازهی انسان امروزی نزدیکتر میکند. آنچه که علاوه بر جنبهی زیباییشناختیِ شعر، خوانندهی امروز از شاعر و اثرش انتظار دارد توجه به مسائل والای انسانی است. با مطالعهی شعر هر شاعر میتوان دریافت که آیا شاعر از «من فردی» به «من اجتماعی» رسیده است یا خیر؟ و دیگر اینکه آیا ...
متن کاملبررسی و تطبیق کهن الگوی آنیما در شعر بدرشاکر السیّاب و قیصر امین پور
براساس نظریات روانشناس سوییسی، کارل گوستاو یونگ، ضمیر ناخودآگاه جمعی، میراثی است بازمانده از دوره های نخستین نیاکان بشر که در ذهن هر انسانی وجود دارد. در این ناخودآگاه جمعی، تصاویر ازلی و مفاهیم مشترک جهانی وجود دارند که یونگ، آنها را «کهن الگو» مینامد. مهمترین کهن الگوها از نظر او، سایه، نقاب، آنیما و آنیموس هستند. آنیما شاید مهم ترین این کهن الگوها باشد که به شخصیت زن پنهان در وجود هر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023